Route des Lacs

Deze vrij onbekende maar geweldige klim ligt diep in de Pyreneeën verstopt. Eigenlijk bestaat de col uit twee klimmen. Namelijk naar Lac de cap de Long als Lac D’Aumer. De eerste 18 KM tot aan meer lac Oredon zijn hetzelfde. Vanaf hier krijg je een splitsing naar 1 van de twee meren, die dan nog beide zo’n 5 KM klimmen zijn. Vanaf Saint Lary Soulan is het zo’n 23 KM naar het stuwmeer Cap de Long. Dan daal je 5 KM terug af en vervolg je de richting naar Lac D’Aumer van nog zo’n 5 KM. In totaal kom je langs 5 bergmeren en klim je 1900 meter. De top ligt op 2200 meter, wat erg hoog is voor deze regio.

De eerste 9 KM fiets je door het dal richting Spanje tot de afslag richting route des lacs. Dit stuk geld als een opwarmertje. Het is nergens steil. De weg is iets drukker dan gewenst, maar wel goed te doen en de omgeving is al erg fraai!

Na de afslag fiets je een prachtige vallei in. Deze heeft hoge bergwanden aan beide kanten en naast je ligt een stromende rivier. Deze volg je eigenlijk tot het eerste meer, lac Oredon,  wat nu nog zo’n 9 KM klimmen is. De klim stijgt nu ook flink en het is aanpoten om in een goed ritme te komen. De weg is heerlijk rustig en de omgeving lijkt met de kilometer mooier te worden. Uit de bergwanden om je heen spuiten diverse watervallen en er volgt een prachtige rij haarspeldbochten. Het is er zo fantastisch mooi dat ik mezelf erop betrap, dat ik meer om me heen zit te kijken dan op de weg.

Bij lac Oredon kan je de dam van Cap de long in de verte zien liggen. Tevens is dit het punt waar je kan afslaan richting Lac D’Aumer. Voor nu ga ik rechtdoor richting de dam. De bomen worden vervangen door rotsen met gras/mos. De uitzichten vanaf hier zijn spectaculair! Via een mooie toren haarspelbochten kom je boven. 1350 hoogtemeters in 23 KM puur genieten. Vooral de laatste 14 KM. Deze zijn ook behoorlijk pittig en zeker uitdagend genoeg! Boven fiets ik natuurlijk nog even over de dam! :-D

Hierna daal ik af en vervolg ik de weg richting Lac D’Aumar. Auto’s moeten op dit stuk tol betalen en hierdoor is de klim zo goed als auto vrij. Ik kwam er maar 1 tegen iig.

Deze 5 kilometer zijn zonder twijfel de mooiste en leukste die ik ooit gefietst heb. Het is ook haast niet te beschrijven waarom. En ik heb ook geen foto’s van dit stuk gemaakt…. Maar het is een prachtige steile weg die je voor jezelf alleen hebt en de omgeving is ongelofelijk mooi! Daarnaast heb je mooie uitzichten op het meer onder je en In de verte zie je ook de klim naar Cap de Long liggen. Spectaculair! Je fiets door een open bos en komt alleen een paar wandelaars tegen. Een groepje trakteer me zelfs op groot applaus als ik langs fiets. Als ik nog niet rood van de inspanning was, dan nu wel ;-) Na 4 KM wordt het landschap kaler en krijg je uitzicht op Lac Laquettes. Nog  1 KM en je komt bij Lac d’Aumar aan. Prachtig met de besneeuwde bergtoppen eromheen. De weg loopt langs het meer door, maar gaat wel omlaag. Ik besluit toch maar door te fietsen. Een kleine afdaling brengt me onverwachts bij nog een meer! Lac d’Aubert. Groter en mogelijk nog mooier zelfs, wow!

De klim naar Lac de Cap de Long is prachtig en die naar Lac d’Aumer zowaar nog iets mooier! Bij elkaar gewoon het beste, leukste en mooiste wat ik op de fiets heb meegemaakt!

Rating

Verkeer:9.0

Wegdek:8.5

Uitdaging:9.0

Omgeving:10.0

Genieten:10.0

Conclusie: Wat een klim!! Het is zo moeilijk om het gevoel van deze rit te beschrijven. Het zijn ook eigenlijk 2 klimmen in 1, maar reken ze samen. Niet eerlijk? wat maakt het uit! Zo uniek, boven een landschap wat ik nog niet eerder in een klim ben tegengekomen. Zwaar, lang, 5 bergmeren, fantastische uitzichten en haarspeldbochten. Whoeeehooooeeeeee! Need i say more?